Сучасний етап розвитку
світової цивілізації визначається як перехід від індустріального до
інформаційного суспільства, появу якого пов'язують з інформаційною революцією,
розвитком інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ), які радикально змінюють
суспільне життя. Потужний потік нової інформації, реклами, застосування
комп'ютерних технологій на телебаченні, розповсюдження ігрових приставок,
електронних іграшок і комп'ютерів вносять свої корективи у процес навчання і
виховання учнівської та студентської молоді. У зв'язку з цим особливого
значення набуває переорієнтація мислення сучасного педагога на усвідомлення принципово нових
вимог до його фахової діяльності, готовність використовувати ІКТ як допоміжний
навчальний ресурс.
Законами України «Про Основні засади розвитку інформаційного
суспільства в Україні на 2007-2015 роки», «Про вищу освіту», Національною
доктриною розвитку освіти України в XXI столітті та іншими офіційними
документами передбачається забезпечення ефективного впровадження і використання
інформаційно-комунікаційних технологій на всіх освітніх рівнях усіх форм
навчання з метою підготовки
конкурентноспроможних фахівців. Зокрема у Національній доктрині розвитку освіти
в Україні зазначено: «пріоритетом
розвитку освіти є впровадження сучасних ІКТ, що забезпечують подальше
удосконалення навчально-виховного процесу, доступність та ефективність освіти,
підготовку молодого покоління до життєдіяльності в інформаційному суспільстві».
Запровадження в навчально-виховний
процес навчальних закладів різних типів інформаційно-комунікаційних технологій
(ІКТ) є вимогою часу. Без їх використання забезпечити рівний доступ до якісної
освіти для всіх учнів неможливо. Сучасний педагог просто зобов'язаний уміти
працювати з сучасними засобами навчання хоча б заради того, щоб забезпечити
одне з найголовніших прав - право на якісну освіту. Тому в країні створена
«Програма 100%», спрямована на реалізацію загальної комп'ютерізації учасників
навчально- виховного процесу.
Для людини, яка живе в рамках сучасної цивілізації,
комп'ютер став незмінним помічником у навчанні, роботі та відпочинку. Всім
зрозуміло, що невід'ємним атрибутом він став для кожного вчителя і учня, адже
дозволяє оптимізувати працю вчителя, впорядкувати і зберігати велику кількість
матеріалу і готових розробок уроків. Учитель отримує необмежені можливості у виготовленні
роздавальних друкованих матеріалів до уроків з урахуванням цілей і завдань
навчання та індивідуальних особливостей учнів. Комп'ютер дозволяє
використовувати готові електронні програмні продукти : енциклопедії та
довідники, галереї, тестові програми, тренажери для підготовки до ЗНО. Також
комп'ютер дозволяє творчому педагогу створювати свої освітні ресурси. З'явилася
нова інформаційна культура, тому використання інформаційних технологій в
навчальних закладах є об'єктивним процесом.
Я представляю систему ПТО, яка готує кваліфікованих
робітників для різних сфер діяльності. Основну увагу учні, які в нас
навчаються, приділяють саме спецпредметам за обраним фахом. Це накладає певний
відбиток на їхнє ставлення до загальноосвітніх навчальних дисциплін. До того ж,
не секрет, що значна частина учнів приходять до нас з низьким рівнем знань за
курс основної школи. А тому доводиться докладати певних зусиль, виявляти
терпіння і наполегливість, використовувати накопичений досвід, щоби привернути
їхню увагу до свого предмету. Зрозуміло, що, крейдою, дошкою і підручником
сучасних учнів зацікавити важко, тому, йдучи в ногу з часом, колектив училища
працює над впровадженням інноваційних технологій навчання. На даний момент
єдиною методичною проблемою нашого навчального закладу є „Підвищення якості
інтелектуально-пізнавальних та творчих здібностей учнів шляхом впровадження
інформаційно-комунікаційних технологій навчання". В рамках цієї проблеми
члени МО суспільно-гуманітарних дисциплін, яке я очолюю, працюють над удосконаленням
змісту і структури навчально-виховної роботи зі свого профілю на основі
впровадження ІКТ. Проблемі ІКТ було присвячене конкурсне засідання в рамках
участі в обласному огляді-конкурсі методичних об'єднань суспільно-гуманітарних
дисциплін серед ПТНЗ області, в якому ми посіли друге місце.
Слід
віддати належне адміністрації училища і, в першу чергу, директору С.І.Одайському,
які створюють необхідні для цього умови. Зокрема, училище має 4 комп'ютерні
класи, які об'єднані в локальну мережу та підключені до Інтернету. Оскільки
училище має електронний профіль, то ці класи, звичайно, здебільшого
використовуються для спецпредметів та виробничого навчання, але за необхідності
та в період коли групи виходять на виробничу практику, викладачі загальноосвітніх
дисциплін можуть використовувати їх для своїх уроків. Придбано також
мультимедійні установки. За минулий навчальний рік у багатьох кабінетах
встановлено сучасні плазмові телевізори з великим екраном, до яких підключено
комп'ютер. Зокрема, така систем діє і в кабінеті історії. А ось до початку
нового навчального року кабінет підключено до мережі Інтернет. Проводиться
цілеспрямована робота з подальшого зміцнення та оновлення матеріально-технічної
бази в напрямку інформатизації, а також впродовж останніх років для викладачів
проводилися різноманітні курси комп'ютерної грамотності. Це дає змогу нам,
викладачам, працювати творчо, якісно, результативно і, що не менш важливо,
відчувати себе не на „задвірках" сучасної освіти.
Провідною
метою застосування ІКТ на уроці історії є досягнення більш глибокого осмислення
навчального історичного матеріалу, образне сприйняття, посилення емоційного
впливу історії на особистість учня, його «занурення» в досліджувану епоху. Це
відбувається за рахунок карт, схем, навчальних картин, відео- та
аудіокоментарів, представлених в електронному варіанті. Внаслідок використання
ІКТ на уроках історії:
• збільшується можливість використання наочних
матеріалів;
• підвищується ефективність роботи учителя і учня;
• встановлюється міжпредметний зв'язок з основами
інформатики та обчислювальної техніки;
• стає можливою організація проектної діяльності
учнів під керівництвом учителя, спрямована на створення електронних
навчальних продуктів;
• змінюється ставлення до комп'ютера: учні починають
сприймати його як інструмент для роботи в будь-якій галузі
людської діяльності, а не як цікаву іграшку.
Завдяки
поєднанню традиційних педагогічних технологій та ІКТ вдається зробити урок
більш насиченим та цікавим.
Під
час підготовки до уроку я спочатку визначаюся: «Чи треба використовувати
комп'ютер на цьому уроці? На якому саме етапі уроку використання комп'ютера
буде найбільш доцільним?» Комп'ютер використовую на всіх етапах навчального
процесу: при поясненні нового матеріалу, узагальненні вивченого, повторенні,
перевірці знань учнів. При цьому комп'ютер як інструмент в руках вчителя виконує різноманітні функції та виступає в
якості:
1) джерела навчальної інформації;
2) наочного посібника;
3) тренажера;
4) засобу діагностики та контролю рівня засвоєння
учнями теми уроку;
5) засобу підготовки та зберігання навчального
матеріалу;
6) конструктора уроків.
Отже, специфіка ІКТ полягає в тому, що вони
представляють нам, користувачам - вчителям і учням - величезні можливості.
Використання комп'ютерів посилює інтерес до предмету, дозволяє мені заощадити масу часу, який раніше
витрачала на крейдяні записи і малюнки на дошці. А це вкрай важливо, враховуючи
те, що на уроках історії часто використовується різноманітний, часто досить
об'ємний текстовий матеріал: фрагменти з документів, наукових праць, вислови
політиків, мислителів, коротко сформульовані основні ідеї, узагальнюючі
висновки. Будь-який матеріал я можу занести на файл і в потрібний момент
використати на уроці. Унікальні можливості комп'ютера використовую при
складанні зведених текстових таблиць, схем, конспектів, які збираю у тематичні
роздаткові папки, що дозволяють заощаджувати час уроку. Взагалі, комп'ютер - це
універсальний технічний засіб навчання, який впорядковано дозволяє зберігати
величезну кількість матеріалу і готових розробок уроків.
Значне
місце у підготовці до уроків приділяю розробці різноманітних презентацій,
використовуючи програму Power Point. Готова продукція дозволяє відмовитися від всіх інших
видів наочності і максимально зосередити увагу на ході уроку, тому що в
потрібний момент простим натисканням на кнопку миші показую учням необхідний
матеріал - портрет історичного діяча, важливу дату, яку необхідно обов'язково
запам'ятати, новий історичний термін, схему, таблицю і т.п. Можна підготувати й
психологічні безтекстові презентації, що супроводжуються музикою та несуть
емоційне навантаження - наприклад , «Голодомор 1932-1933 р.», «Друга світова
війна», «Крути», «Афганістан».
Великим
плюсом для вчителя при підготовці презентації вважаю можливість змінити текст, фотографію, малюнок, оформлення і враховувати вікові особливості учнів та
рівень підготовленості учнівської групи, т.б. крім фахових знань презентації
відображають ще й творчість педагога, вміння зробити навчальну інформацію
доступною для учнів, чітко структурованою, пізнавально цікавою та естетично
оформленою.
Презентації
створюють і самі учні - найбільш підготовлені й зацікавленні у глибокому
засвоєнні знань. Для цього провожу з ними дослідницьку роботу, рекомендую
джерела інформації, націлюю, на які саме аспекти теми звернути увагу. Створення
власної презентації стає процесом індивідуальної творчості учнів, формується їх
вміння викладати особисту позицію і відстоювати свою точку зору, а також учні
набувають досвід публічних виступів, що стане їм у пригоді в майбутньому.
Учнівські презентації є незамінними у позаурочній діяльності - для різного роду
проектів, виховних заходів, засідань історичного гуртка.
Використання відеоджерел також дозволяє зробити урок історії
більш цікавим і динамічним, „перенести" учнів в обстановку певної
історичної епохи, створити ілюзію присутності, співпережиття, сприяє
становленню яскравих уявлень про минуле, посилює інтерес учнів до предмету. Цікавою і оптимальною для
використання на уроках є науково-пізнавальна програма „Невідома Україна",
яка складається з 108-ми 15-хвилинних серій і охоплює період від найдавніших
часів до початку 1990-х pp. Фільми
присвячені українській нації, історії, науці і техніці, культурі, українським
звичаям і традиціям. До 20-річного ювілею незалежності створено серію 5-хвилинних
відеофільмів «Україна: 20 кроків до мрії», фрагменти або й цілі
серії з яких дуже яскраво вписуються в пояснення навчального матеріалу з
відповідних тем. Історичні портрети визначних діячів всесвітньої та вітчизняної
історії гарно доповнюють кількахвилинні відеофрагменти з серії «Історія успіху»
або з російської пізнавальної програми „Великие”. Підключення кабінету до
мережі Інтернет дало можливість без проблем добирати до уроків ілюстративний
матеріал, відеосюжети, використовувати найсвіжіші та актуальні
суспільно-політичні новини. Навчальна інформація, отримана
з використанням цих джерел, краще сприймається і засвоюється учнями, а також
спонукає їх до самостійної творчої роботи над навчальним матеріалом – вони й
самі створюють цікаві презентації, знаходять відеофільми.
Фільми
з будь-якої історичної тематики використовую як на уроках, так і в позаурочній
роботі з предмету. Але потрібно пам'ятати, що переважна більшіість відеофільмів
створюється людьми, які далекі від викладання історії, тому відеоджерела мають
відповідати певним критеріям:
- відповідність джерел шкільній програмі з історії;
- інформаційна насиченість відео- та аудіопотоку;
- естетика виконання.
Необхідність формування
дослідницьких вмінь учнів актуалізує проблему достовірності і фактичної основи
відео-аудіо-фотоматеріалу, в тому числі подій революції 1917 р., громадянської
війни, Великої Вітчизняної війни, подій середини ХХ ст. В художніх фільмах дуже
часто можна побачити неточну реконструкцію побутових деталей, конкретних подій
епохи і т.д. Крім того, тривалість кінострічок в часі і відсутність в них навчальної направленості
дозволяє говорити про доцільність їх використання в учбовому процесі і для
вирішення виховних завдань. Тому перед застосуванням відеоматеріалу необхідно ретельно
його підготувати. Оптимальний хронометраж відеоматеріалів на уроці повинен
складати 15-20 хвилин. Практика показує, що для уроків різних типів і форм
проведення доцільно використовувати різні види відеоматеріалу: відео-пояснення
(розповідь), відео-ілюстрацію, відео-підтвердження, відео-тест тощо. Для
кожного конкретного уроку ретельно відбираю той відеоматеріал, який відповідає
меті, плану і структурі уроку. Відібраний навчальний відеоматеріал обов’язково
повинен бути поділений на невеликі фрагменти (кадри), які розташовані в
логічній послідовності. Показ відеофільмів на уроці
супроводжую низкою питань, що мають розвивальний характер. Звуковий супровід
закадрового диктора урізноманітнює виклад матеріалу, а в окремих випадках його
доцільно замінити живою мовою вчителя або учня. Також важливо підготувати коментарі
до даного джерела.
Використання аудіовізуальних та мультимедійних засобів на
уроках різних типів – таких як комбінований, урок-лекція, урок-семінар і
особливо на нестандартних уроках (інтегрований, рольова гра, урок-КВК, урок
“Брейн-ринг”, “Що? Де? Коли?, “Щасливий випадок” та ін.) і виховних заходах
дають можливість найбільш повно врахувати
особливості, інтереси, нахили,
здібності кожного учня.
Специфікою використання відеоджерел є те, що їх можна
використовувати на всіх етапах уроків. Після перегляду фільму учні можуть
самостійно висвітлювати певні питання при підготовці до уроку, обмінюватися
думками, готувати презентації, працювати з історичними джерелами. Фільми
використовую впродовж вивчення теми, а також можливо використовувати
фрагментарно й на підсумково-узагальнюючих уроках. Особливо корисні такі фільми при вивчені
військових битв, бо вони наочно дозволяють учням побачити розташування сил
супротивників перед битвою, хід бою та його підсумки. Просто на словах або
схематично крейдою на дошці це уявити набагато складніше і не дасть повного
розуміння подій, які відбуваються. Демонстрація відеоматеріалів
викликає інтерес учнів, виникає досить стійка увага, що обумовлена яскравістю,
динамічністю, розмірами та контрастністю зображення, звуковим супроводом тощо.
Саме цим пояснюється міцне запам’ятовування учнями окремих, найбільш яскравих,
емоційно насичених кадрів. Утворюються передумови до формування чітких уявлень,
свідомого та глибокого засвоєння знань.
Відеофрагменти – це цікаве доповнення до уроку, але слід
пам’ятати, що при переобтяженні уроку аудіовізуальними засобами (чисельним
демонструванням, прослуховуванням, застосуванням різноманітної техніки)
губиться навчальний зміст уроку.
Як
викладача історії, мене надихає той факт, що в Україні останнім часом почала
розроблятися велика кількість мультимедійних продуктів: енциклопедії, навчальні
програми, електронні карти, атласи, віртуальні екскурсії по музеях та інше.
Існуючі на сьогоднішній день навчальні комп'ютерні програми з історії можна
поділити на такі групи:
- мультимедійні енциклопедії;
- Internet -
сторінки (наприклад «Історія»);
- тестувальні програми ;
- пояснювальні програми.
Великим помічником при підготовці уроків для
вчителів історії є електронні конструктори уроку, на основі яких учитель може створити власний
урок.
Для
зручності користування всі наявні засоби навчання фіксую у картотеці по
рубриках, а до фільмів роблю короткі помітки похвилинно - про найбільш важливі
фрагменти, щоби на уроці включити фільм з потрібного місця.
Отже,
інформаційні технології дозволяють істотно оптимізувати процес навчання
історії. Він стає більш цікавим, емоційно насиченим, динамічним і наочним.
Використання нових інформаційних технологій здатне істотно поглибити зміст
матеріалу, а застосування нетрадиційних методик навчання може зробити помітний
вплив на формування практичних умінь і навичок учнів в освоєнні історичного і
суспільствознавчого матеріалу. Комп'ютерна технологія дає можливість
індивідуалізувати і диференціювати навчальний процес, реалізувати його творчий
характер, організувати гнучке управління навчальною діяльністю, активізувати
навчання. Таким чином, використання комп'ютера у навчальному процесі підвищує
його ефективність. З огляду на те, що Україна визнана на 87-му місці з
впровадження ІКТ в навчально-виховний процес, працювати є над чим. Але при
цьому слід мати на увазі, що комп'ютер ніколи не зможе повністю замінити
вчителя:
- по-перше, тільки вчитель може
зацікавити учнів, викликати допитливість,
завоювати довіру;
- по-друге, він може спрямувати їх
увагу на ті або інші важливі аспекти предмету, який вивчається;
- по-третє, тільки педагог зможе
відзначити їх старанність та знайти шляхи спонукання до навчання.
У методичних рекомендаціях щодо вивчення
суспільно-гуманітарних дисциплін у 2012-2013 н.р. подається перелік
Інтернет-сайтів, якими можна і потрібно користуватися вчителям історії, щоби
робити свої уроки ще більш цікавими для всіх учнів, незалежно від того, в якому
закладі вони навчаються – профільному ліцеї чи у ПТНЗ. Педагог завжди повинен
бути творчою особистістю – тільки такими ми будемо цікавими для наших учнів!