ВИМОГИ ДО НАВЧАЛЬНИХ КАБІНЕТІВ



Кабінет – приміщення зі створеним навчальним середовищем, оснащене сучасними засобами навчання, обладнанням та меблями.
Кабінет є основною навчально-матеріальною базою для проведення теоретичних, практичних, лабораторних, контрольних занять, місцем для самостійної роботи  як викладача, так і учнів.
Функціонування кабінету передбачає проведення усіх видів занять на високому науковому, методичному і технічному рівнях згідно з діючими навчальними програмами та методичними рекомендаціями, а також проведення позаурочної роботи, завдяки чому розвиваються творчі, дослідницькі здібності учнів.

Кабінет повинен бути окремим приміщенням у навчальному закладі, який обладнано відповідно до завдань і мети вивчення предмету. При оформленні кабінету враховується специфіка навчальної діяльності викладача та учнів. В ідеальному варіанті кабінет повинен мати підсобне приміщення. Його наявність дає можливість викладачу підготуватись до наступного уроку, зберігати наочні посібники, комплексне навчально-методичне забезпечення, роздатковий  та дидактичний матеріал, аудіо- та відеоматеріали. Бажано, щоб поруч було розташовано кабінети навчальних дисциплін одного циклу. У кабінеті обов’язково повинні бути атрибути національної символіки – постійнодіюча експозиція.
У кабінеті зберігаються матеріали, необхідні для роботи учнів з відповідного предмету. Сюди належать технічні засоби навчання, різні види наочності, методичне забезпечення проведення уроків та інше.
Кабінет повинен відповідати санітарно-гігієнічним вимогам (Постанова Головного державного санітарного лікаря України від 14.08.2001р. №63), бути просторим, теплим, затишним. Має добре освітлюватись та провітрюватись. Важливу роль відіграють меблі, якими обладнано кабінет. В ідеальному варіанті це – фабричний набір меблів, який включає в себе учнівські столи та стіл для викладача, меблеві шафи, розраховані для зберігання підручників, методичної літератури, альбомів, макетів, карт, таблиць тощо.
Кабінет повинен бути зручним для проведення засідань методичних комісій, інших форм роботи з підвищення кваліфікації з предмету. У кабінеті має бути створено умови для проведення позакласних заходів, факультативних занять, додаткової роботи як з обдарованими учнями, так і з учнями, шо мають початковий рівень знань або прогалини в знаннях.
Навчально-методичний комплекс та комплекс засобів навчального профілю кабінету повинен відповідати вимогам стандарту загальної середньої освіти, професійно-технічної освіти та діючим освітнім програмам з предмету.
Передбачається наявність у кабінеті комплексу дидактичних матеріалів, типових завдань, тестів, творів та інших матеріалів для моніторингу якості освіти; забезпечення кабінету підручниками, навчальними посібниками, додатковою літературою.
У кабінеті повинен бути розклад роботи кабінету, факультативних занять, консультацій, план роботи з учнями, які мають початковий рівень знань, та план роботи з обдарованими учнями; рекомендації для учнів щодо проектування їхньої навчальної діяльності, організації та виконання домашніх завдань, підготовки до різних форм навчально-пізнавальної діяльності (тестування, заліки, тематична атестація, державна підсумкова атестація, олімпіади і т.д.).
Вимагається дотримання правил техніки безпеки, санітарно-гігієнічних норм у кабінеті, наявність тимчасових та постійнодіючих експозицій, посібників, книг, зразків робіт тощо. Тимчасово експонуються матеріали, необхідні для вивчення окремих тем і розділів програми, посібники, виготовлені учнями, стінгазети, поради з підготовки до тематичних та підсумкових атестацій, олімпіад, конкурсів і т.д.

Матеріально-технічне забезпечення кабінету
Комплектація кабінетів здійснюється відповідно до типових переліків навчально-наочних посібників, технічних засобів навчання та обладнання загального призначення для навчальних закладів.
Робоче місце викладача монтується на підвищенні, обладнується демонстраційним столом. При потребі обладнується витяжною шафою з підведенням води, електроенергії.
Кабінет оснащено класною дошкою. За необхідності – екраном для демонстрації екранних засобів навчання.
Відповідно до специфіки кабінет обладнується витяжною шафою, секційними шафами для збереження приладів, посуду, інструментів та навчально-наочного обладнання.
Кабінети мають бути забезпечені:
-         аптечкою з набором медикаментів для надання першої медичної допомоги;
-         первинними засобами пожежогасіння відповідно до Правил пожежної безпеки для закладів, установ і організацій системи освіти України.

Завдання кабінету
Завданням функціонування навчального кабінету є створення передумов для:
·        організації індивідуального та диференційованого навчання;
·        реалізації практично дієвої і творчої складової змісту освіти;
·        забезпечення профільного та поглибленого вивчення предмета;
·        організації роботи гуртків та факультативів;
·        індивідуальної підготовки викладача до занять, учня – до уроків;
·        методичної  роботи.

Необхідна документація кабінету
·        Паспорт кабінету.
·        План роботи кабінету на поточний навчальний рік.
·        Перспективний план роботи та оснащення кабінету.
·        Положення про навчальний кабінет.
·        Розклад зайнятості кабінету.
·        Папка з інструкціями щодо охорони праці.
·        Журнал інструктажу з техніки безпеки.
·        Тематична та поурочна картотека навчально-методичного забезпечення кабінету.
·        Основна навчально-методична документація.
·        Матеріали позакласної роботи.
·        Інвентарна книга.
·        Акт прийому кабінету адміністрацією навчального закладу.

Атестація кабінету
Мета атестації – забезпечити удосконалення навчально-виховного процесу, поліпшення умов праці як викладача, так і учня та раціональне використання навчально-матеріальної бази кабінету.

Атестація кабінету сприяє:
1.     підвищенню відповідальності завідуючих кабінетами за навчально-виховний процес;
2.     впровадженню новітніх та інноваційних технологій у навчально-виховний процес;
3.     забезпеченості кабінету найновішим обладнанням, приладами, що відповідають сучасним досягненням науки та техніки;
4.     вилученню із навчального процесу неефективних та введенню у навчальний процес сучасних засобів навчання, нових лабораторних і практичних робіт, які відображають сучасний рівень викладання предмету.
Атестація кабінету проводиться щороку у серпні відповідно до наказу директора навчального закладу за погодженням з профспілковим комітетом.
До складу атестаційної комісії входять представники адміністрації, профспілкового комітету, бухгалтерії, голови методичних комісій, досвідчені викладачі. Персональний склад атестаційної комісії затверджується наказом по навчальному закладу.
Головою атестаційної комісії є директор навчального закладу.
Комісія розглядає документи, які регламентують роботу кабінету: навчальні плани та програми, перелік типового обладнання, паспорт кабінету. Оцінка діяльності кабінету проводиться за питаннями:
відповідність паспортних даних фактичним;
відповідність оснащення кабінету діючим навчальним планам та програмам, переліку типового обладнання.
У протоколі атестаційної комісії оцінка діяльності кабінету формулюється «Атестований», «Атестований за умови ліквідації зазначених недоліків», «Не атестований».

Порядок проведення атестації
1.     Атестація проводиться на основі обєктивної оцінки діяльності кабінету за попередній навчальний рік та готовності кабінету до нового навчального року.
2.     Директор навчального закладу, за погодженням з профспілковим комітетом, затверджує графік проведення атестації (за два тижні до початку роботи атестаційної комісії).
3.     Атестацію здійснює атестаційна комісія.

Атестацію здійснюють за такими основними показниками:
П1 - загальні відомості та план кабінету;
П2 – методичне забезпечення;
П3 – зведений облік обладнання (каталоги);
П4 -  технічні засоби навчання і наочні посібники;
П5 – меблі та інвентар;
П6 – документація.
Рзаг. – включає в себе інструктивні картки до виконання практичних, лабораторних, контрольних робіт, зразки їх оформлення; вимоги до написання творів, переказів і т.д.

Загальний показник атестації визначається:


Показники П/1 – П/6 оцінюються в балах від 0 до 10; показник Р(заг.) збільшується у 10 разів. У результаті обчислень, виконаних за формулою, визначають коефіцієнти, за якими комісія робить висновок:
1.0      – 0.8 – «Атестовано»
0.79 – 0.7 – «Атестовано за умови ліквідації виявлених недоліків»
менше 0.7 – «Не атестовано»

На основі результатів роботи атестаційної комісії:
·        комісія надає рекомендації щодо оплати за завідування кабінетом;
·        викладач складає план заходів з усунення недоліків, виявлених при атестації.
·        За поданими рекомендаціями директор навчального закладу видає наказ про оплату за завідування кабінетами.